Scrollujemy w niepamięć: Demencja cyfrowa jako wyzwanie współczesności i rola terapii poznawczo-behawioralnej

demencja cyfrowa

Rozwój technologii cyfrowych na niespotykaną wcześniej skalę odmienia sposób, w jaki myślimy, uczymy się i przetwarzamy informacje. Zjawisko określane jako demencja cyfrowa (ang. digital dementia) opisuje spadek zdolności poznawczych, wynikający z nadmiernego polegania na urządzeniach cyfrowych, takich jak smartfony, komputery czy tablety. Współczesne badania wskazują, że młode pokolenia coraz częściej wykazują symptomy charakterystyczne dla wczesnych faz demencji — problemy z pamięcią krótkotrwałą, koncentracją, zdolnością rozwiązywania problemów i planowania. Celem niniejszego artykułu jest omówienie zjawiska demencji cyfrowej oraz przedstawienie możliwości przeciwdziałania jej poprzez terapię poznawczo-behawioralną (CBT).

Demencja cyfrowa – definicja i mechanizmy

Termin „demencja cyfrowa” został po raz pierwszy użyty przez niemieckiego neuropsychiatrę Manfreda Spitzera (2012), który ostrzegał przed negatywnymi skutkami intensywnego użytkowania mediów cyfrowych dla funkcjonowania mózgu. Choć nie jest to jednostka chorobowa uznana przez klasyfikacje takie jak DSM-5 czy ICD-11, coraz więcej badaczy postuluje, że zjawisko to powinno być traktowane jako realne zagrożenie poznawcze.

Zjawisko to wiąże się m.in. z:

  • redukcją pamięci operacyjnej, ponieważ informacje są powierzane urządzeniom, a nie zapamiętywane,
  • obniżeniem zdolności skupienia, wynikającym z ciągłego przełączania uwagi (ang. task switching),
  • zaburzeniami funkcji wykonawczych, takich jak planowanie czy kontrola impulsywności,
  • osłabieniem zdolności do głębokiego przetwarzania informacji, zastąpionym przez szybkie skanowanie i przeglądanie.

W badaniu Wilmera i wsp. (2017) wykazano, że osoby używające smartfonów przez ponad 5 godzin dziennie wykazują niższe wyniki w testach pamięci krótkotrwałej oraz mają trudności z koncentracją. Również neuroobrazowanie wskazuje na zmiany w strukturze mózgu – m.in. redukcję objętości istoty szarej w korze przedczołowej, odpowiedzialnej za procesy planowania i samoregulacji (Small et al., 2020).

CBT – charakterystyka podejścia

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) to jedno z najskuteczniejszych i najlepiej udokumentowanych podejść terapeutycznych w psychoterapii. Opiera się na założeniu, że sposób myślenia wpływa na emocje i zachowania, a zmiana nieadaptacyjnych schematów poznawczych może prowadzić do poprawy funkcjonowania jednostki.

CBT znajduje zastosowanie w leczeniu wielu zaburzeń psychicznych, takich jak depresja, zaburzenia lękowe, ADHD czy uzależnienia. Ze względu na swoją strukturę, opartą na rozpoznawaniu i modyfikacji myśli automatycznych oraz pracy nad zachowaniami, CBT może być skutecznym narzędziem w przeciwdziałaniu skutkom demencji cyfrowej, zwłaszcza w zakresie:

  • poprawy uwagi i koncentracji,
  • zarządzania impulsywnością i nawykami cyfrowymi,
  • restrukturyzacji poznawczej w zakresie przekonań o technologii,
  • planowania aktywności offline i zwiększania autorefleksji.

CBT a demencja cyfrowa – możliwe strategie interwencji

Świadomość i monitorowanie użycia technologii

CBT uczy pacjentów obserwacji własnych zachowań i identyfikowania myśli poprzedzających działania. Dzięki prowadzeniu dziennika użycia smartfona lub aplikacji typu „digital tracker”, pacjenci mogą uświadomić sobie, ile czasu poświęcają technologiom i jakie emocje temu towarzyszą (np. nuda, lęk przed pominięciem informacji – tzw. FOMO). Jest to punkt wyjścia do dalszej pracy nad zmianą nawyków.

Zmiana myśli automatycznych i przekonań irracjonalnych

Wielu użytkowników technologii uzależnia się od niej na poziomie poznawczym, wierząc np., że „jeśli nie odpowiem od razu, coś stracę” lub „muszę być zawsze dostępny”. CBT pozwala na identyfikację takich przekonań i zastępowanie ich bardziej realistycznymi, co prowadzi do zmniejszenia kompulsywnego korzystania z urządzeń.

Trening funkcji wykonawczych i uważności

CBT może być wzbogacona o elementy treningu poznawczego oraz mindfulness – praktyk uważności, które poprawiają zdolność koncentracji i redukują automatyzm w działaniu. Ćwiczenia takie jak medytacja, trening oddechowy czy świadome obserwowanie myśli są pomocne w budowaniu odporności poznawczej na przeciążenie informacyjne.

Planowanie aktywności offline

Terapia pomaga w planowaniu i wprowadzaniu do życia pacjenta działań alternatywnych wobec cyfrowych – np. czytania książek, spotkań towarzyskich, aktywności fizycznej. CBT stawia na eksperymenty behawioralne, które pozwalają doświadczyć korzyści z życia offline i przełamać błędne koło nawykowego korzystania z mediów.

Dowody empiryczne na skuteczność CBT w obszarze uzależnień cyfrowych

Choć demencja cyfrowa jako diagnoza nie została jeszcze ustandaryzowana, wiele badań analizuje skuteczność CBT w leczeniu uzależnień od internetu, smartfona czy gier online – które są zjawiskami pokrewnymi. Na przykład, meta-analiza Younga i wsp. (2017) wykazała, że CBT jest skuteczna w redukcji czasu spędzanego online oraz poprawie funkcjonowania poznawczego u osób z tzw. „internet addiction disorder”. Podobne wyniki uzyskano w badaniach na studentach wykazujących objawy przeciążenia cyfrowego (Kim et al., 2020).

Ograniczenia i dalsze kierunki badań

Choć CBT oferuje obiecujące możliwości wsparcia w zakresie demencji cyfrowej, warto pamiętać o pewnych ograniczeniach:

  • Zjawisko to jest nadal słabo zoperacjonalizowane – brakuje jednoznacznych kryteriów diagnostycznych,
  • Trudno wyodrębnić skutki demencji cyfrowej od ogólnego stresu technologicznego i stylu życia,
  • Większość badań dotyczy młodych dorosłych – potrzeba więcej danych dla dzieci i osób starszych.

Dalsze badania powinny skupić się na określeniu skali zjawiska, opracowaniu narzędzi diagnostycznych oraz tworzeniu programów CBT dostosowanych do różnych grup wiekowych.

Demencja cyfrowa – podsumowanie

Demencja cyfrowa to nowe, ale realne wyzwanie współczesnego świata, wynikające z nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych. Objawia się spadkiem funkcji poznawczych, trudnościami w koncentracji i zapamiętywaniu informacji. Terapia poznawczo-behawioralna, dzięki swojej elastyczności i ugruntowaniu empirycznemu, może stanowić skuteczne narzędzie wspierające osoby z objawami demencji cyfrowej. Kluczowe strategie obejmują restrukturyzację poznawczą, trening uważności oraz planowanie aktywności poza światem cyfrowym. Choć potrzebne są dalsze badania, CBT już teraz stanowi obiecującą interwencję terapeutyczną w tym obszarze.

psychoterapeuta kraków

Agata Krasucka

Psycholog, Certyfikowany psychoterapeuta

Jestem certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo – behawioralnym (Certyfikat PTTPB nr 970), doktorem nauk humanistycznych w zakresie psychologii, psychologiem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jestem absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego gdzie ukończyłam magisterskie studia psychologiczne ze ścieżkę specjalizacyjną z psychologii klinicznej; tytuł magistra pedagogiki otrzymałam po ukończeniu studiów w Akademii Ignatianum.

Pracę naukową i dydaktyczną kontynuuję w Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie otrzymałam stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii.

Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB)

Czteroletnie studia podyplomowe z zakresu psychoterapii poznawczo – behawioralnej, zgodne ze standardami European Association for Behavioural and Cognitive Psychotherapies, ukończyłam w Centrum Terapeutyczno – Szkoleniowym Ter Cognitiva w Krakowie.

 

Więcej o mnie: https://agatakrasucka.pl/

Kontakt: 574 885 805

Współpraca

Zapraszamy do współpracy psychologów, psychoterapeutów poznawczo – behawioralnych, lub w  trakcie całościowego szkolenia.

Wymagania:

  •  wykształcenie magisterskie (psychologia)
  •  ukończenie lub realizacja rekomendowanego  całościowego szkolenia CBT
  •  mile widziane zainteresowania oraz chęć dalszego rozwoju w zakresie terapii schematów, ACT, DBT

Co oferujemy:

  • wynagrodzenie na poziomie 55-70% stawki godzinowej dla pacjenta
  • współpracę w formie B2B lub umowy zlecenia
  • interwizje koleżeńskie i spotkania zespołu, na których dzielimy się doświadczeniem, przemyśleniami oraz pomysłami
  • dostęp do biblioteki oraz materiałów do pracy z pacjentem
  • możliwość pracy hybrydowej (praca w gabinecie lub online)
  • przystosowane do prowadzenia terapii przytulne gabinety, zaopatrzone w niezbędne akcesoria przydatne podczas terapii
  • w pełni wyposażone pomieszczenie socjalne (napoje, kawa, herbata, przekąski)

Zainteresowanych prosimy o przesłanie CV na adres: kontakt@odczucia.com.pl

Z załączeniem następującej klauzuli:

Niniejszym wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w moim CV do potrzeb realizacji przyszłych procesów rekrutacyjnych (zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych).

Anna Roman

Psycholog, Certyfikowany psychoterapeuta

Jestem psychologiem, certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym (Certyfikat Psychoterapeuty Poznawczo-Behawioralnego Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej nr 950).

Ukończyłam całościowe szkolenie w zakresie terapii schematów, obecnie jestem w trakcie certyfikacji ISST. Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB) oraz International Society of Schema Therapy (ISST)
Ukończyłam psychologię ze specjalnością kliniczną i neuropsychologią na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Uzyskałam dyplom studiów podyplomowych z zakresu geriatrii i opieki długoterminowej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.
Na co dzień pracuje z osobami dorosłymi cierpiącymi na zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju i osobowości. Pomaga osobom doświadczającym różnych trudności życiowych – kłopotów w relacjach z ludźmi, osobami, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, mają problem z samooceną, przeżywają nadmierny stres lub chciałyby lepiej poznać siebie i swoje potrzeby.
W pracy poza klasycznymi technikami poznawczymi i behawioralnymi, pracuję głównie w oparciu o terapię schematu oraz wykorzystuje elementy terapii akceptacji i zaangażowania (ACT)
Stale poszerzam swoją wiedzę poprzez uczestnictwo w warsztatach i szkoleniach. Swoją pracę poddaje regularnej superrewizji w nurcie poznawczo- behawioralnym oraz terapii schematu.

Prywatnie jestem entuzjastką podróży, kawy, wielbicielką slow life.