Perfekcjonizm – bańka, która zawsze pęka: jak terapia poznawczo-behawioralna uczy cieszyć się tym, co jest

perfekcjonizm

Perfekcjonizm często bywa postrzegany jako cecha pozytywna – motywująca do osiągania sukcesów i dążenia do doskonałości. Jednak w rzeczywistości może prowadzić do przewlekłego stresu, wypalenia, obniżonego poczucia własnej wartości, a nawet depresji i zaburzeń lękowych.

Osoby o perfekcjonistycznym nastawieniu często stawiają sobie nierealistycznie wysokie wymagania i surowo oceniają siebie przy najmniejszych błędach. Z pomocą przychodzi terapia poznawczo-behawioralna (CBT – cognitive behavioral therapy), która oferuje skuteczne narzędzia do rozpoznawania i zmiany destrukcyjnych wzorców myślenia i działania.

Czym jest perfekcjonizm?

Perfekcjonizm to tendencja do dążenia do najwyższych standardów w różnych dziedzinach życia przy jednoczesnym nadmiernym samokrytycyzmie i lęku przed porażką. Może dotyczyć zarówno pracy zawodowej, nauki, wyglądu zewnętrznego, jak i relacji interpersonalnych.

W psychologii wyróżnia się dwa główne typy perfekcjonizmu:

  1. Adaptacyjny perfekcjonizm – umiarkowane dążenie do wysokich standardów, które może być motywujące i konstruktywne.
  2. Nieadaptacyjny (destrukcyjny) perfekcjonizm – charakteryzujący się chronicznym niezadowoleniem, strachem przed błędami, nadmiernym krytycyzmem wobec siebie i tendencją do prokrastynacji.

To właśnie ten drugi typ perfekcjonizmu najczęściej prowadzi do problemów psychicznych i emocjonalnych.

Terapia poznawczo-behawioralna – podstawy

CBT to jedno z najlepiej przebadanych podejść terapeutycznych, skuteczne w leczeniu szerokiego spektrum problemów psychicznych, w tym lęków, depresji, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych (OCD), a także zaburzeń osobowości. Jej podstawowe założenie opiera się na wzajemnym powiązaniu myśli, emocji i zachowań. Zmieniając sposób myślenia, można wpłynąć na emocje i zachowania – i odwrotnie.

W kontekście perfekcjonizmu CBT koncentruje się na:

  • rozpoznaniu negatywnych automatycznych myśli,
  • identyfikowaniu irracjonalnych przekonań i założeń,
  • modyfikowaniu zachowań, które wzmacniają perfekcjonistyczne wzorce.

Jak CBT pomaga w radzeniu sobie z perfekcjonizmem?

1. Identyfikacja nieadaptacyjnych przekonań

Pierwszym krokiem w terapii jest rozpoznanie przekonań leżących u podstaw perfekcjonizmu. Osoby borykające się z tym problemem często mają wewnętrzne reguły typu:

„Muszę być najlepszy, inaczej jestem bezwartościowy.”, „Błędy są niedopuszczalne.”, „Jeśli nie zrobię czegoś idealnie, to znaczy, że zawiodłem.”

CBT pomaga zidentyfikować te sztywne, często nieświadome przekonania i zakwestionować ich prawdziwość oraz użyteczność.

2. Rekonstrukcja myśli

Gdy problematyczne przekonania zostaną ujawnione, terapeuta wspólnie z pacjentem pracuje nad ich przeformułowaniem. Zamiast myśleć: „Muszę zrobić to perfekcyjnie”, pacjent uczy się mówić sobie: „Zrobię to najlepiej, jak potrafię, i to wystarczy”.

Proces ten nazywany jest restrukturyzacją poznawczą i ma na celu zmniejszenie presji oraz lęku związanego z oczekiwaniami wobec siebie.

3. Zmienianie zachowań perfekcjonistycznych

Perfekcjonizm to nie tylko sposób myślenia, ale także konkretne działania, np.:

  • poprawianie tej samej pracy wiele razy,
  • unikanie rozpoczęcia zadania z obawy, że nie wyjdzie idealnie (prokrastynacja),
  • nadmierne przygotowywanie się,
  • porównywanie się do innych.

CBT zachęca pacjenta do eksperymentów behawioralnych – np. wykonania zadania w sposób „wystarczająco dobry”, zamiast idealny, i obserwowania, co się dzieje. Zwykle okazuje się, że obawy były przesadzone, a konsekwencje – mniej katastroficzne niż zakładano.

4. Praca z lękiem przed porażką i oceną

Lęk przed porażką to główny motor napędowy nieadaptacyjnego perfekcjonizmu. Osoby te często wyolbrzymiają konsekwencje błędów – myślą, że każdy błąd oznacza porażkę i utratę wartości.

CBT pomaga pacjentowi przekształcić stosunek do porażek: zamiast traktować je jako katastrofę, uczy widzieć je jako naturalną część życia i okazję do nauki. W tym celu stosuje się techniki takie jak:

  • hierarchia lęku – stopniowe eksponowanie się na sytuacje „nieperfekcyjne”,
  • testowanie przekonań – sprawdzanie, czy rzeczywiście drobne błędy powodują poważne konsekwencje.

5. Wzmacnianie samoakceptacji

Osoby z perfekcjonizmem często warunkują swoją wartość osobistą od osiągnięć. CBT dąży do zmiany tego wzorca, ucząc bezwarunkowej samoakceptacji – przekonania, że wartość człowieka nie zależy od sukcesów, ocen innych czy rezultatów działań.

6. Zapobieganie nawrotom perfekcjonizmu

CBT uczy pacjentów monitorować własne myśli i reakcje, aby wcześniej zauważyć powrót perfekcjonistycznych tendencji. W ramach terapii ustala się plany działania, które pomagają radzić sobie w sytuacjach stresowych bez popadania w stare schematy.

Skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z perfekcjonizmem

Badania naukowe wykazują wysoką skuteczność CBT w pracy z nieadaptacyjnym perfekcjonizmem. U pacjentów obserwuje się:

  • obniżenie poziomu lęku i depresji,
  • zwiększenie poczucia własnej wartości,
  • lepsze funkcjonowanie w pracy, nauce i relacjach,
  • zmniejszenie prokrastynacji i napięcia wewnętrznego.

CBT jest szczególnie cenione za swoją strukturalność, praktyczność i konkretność, co daje pacjentom realne narzędzia do zmiany.

Perfekcjonizm, choć często postrzegany jako pozytywna cecha, w nadmiarze może stać się źródłem poważnych problemów emocjonalnych. Terapia poznawczo-behawioralna oferuje sprawdzone metody, które pozwalają zidentyfikować i przeformułować szkodliwe przekonania, zmienić perfekcjonistyczne zachowania oraz nauczyć się większej akceptacji siebie.

Dzięki CBT osoby cierpiące z powodu perfekcjonizmu mogą nie tylko lepiej funkcjonować na co dzień, ale także odzyskać poczucie wewnętrznego spokoju i satysfakcji – nie dlatego, że są „idealne”, lecz dlatego, że są wystarczające takie, jakie są.

psychoterapeuta kraków

Agata Krasucka

Psycholog, Certyfikowany psychoterapeuta

Jestem certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo – behawioralnym (Certyfikat PTTPB nr 970), doktorem nauk humanistycznych w zakresie psychologii, psychologiem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jestem absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego gdzie ukończyłam magisterskie studia psychologiczne ze ścieżkę specjalizacyjną z psychologii klinicznej; tytuł magistra pedagogiki otrzymałam po ukończeniu studiów w Akademii Ignatianum.

Pracę naukową i dydaktyczną kontynuuję w Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie otrzymałam stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii.

Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB)

Czteroletnie studia podyplomowe z zakresu psychoterapii poznawczo – behawioralnej, zgodne ze standardami European Association for Behavioural and Cognitive Psychotherapies, ukończyłam w Centrum Terapeutyczno – Szkoleniowym Ter Cognitiva w Krakowie.

 

Więcej o mnie: https://agatakrasucka.pl/

Kontakt: 574 885 805

Współpraca

Zapraszamy do współpracy psychologów, psychoterapeutów poznawczo – behawioralnych, lub w  trakcie całościowego szkolenia.

Wymagania:

  •  wykształcenie magisterskie (psychologia)
  •  ukończenie lub realizacja rekomendowanego  całościowego szkolenia CBT
  •  mile widziane zainteresowania oraz chęć dalszego rozwoju w zakresie terapii schematów, ACT, DBT

Co oferujemy:

  • wynagrodzenie na poziomie 55-70% stawki godzinowej dla pacjenta
  • współpracę w formie B2B lub umowy zlecenia
  • interwizje koleżeńskie i spotkania zespołu, na których dzielimy się doświadczeniem, przemyśleniami oraz pomysłami
  • dostęp do biblioteki oraz materiałów do pracy z pacjentem
  • możliwość pracy hybrydowej (praca w gabinecie lub online)
  • przystosowane do prowadzenia terapii przytulne gabinety, zaopatrzone w niezbędne akcesoria przydatne podczas terapii
  • w pełni wyposażone pomieszczenie socjalne (napoje, kawa, herbata, przekąski)

Zainteresowanych prosimy o przesłanie CV na adres: kontakt@odczucia.com.pl

Z załączeniem następującej klauzuli:

Niniejszym wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w moim CV do potrzeb realizacji przyszłych procesów rekrutacyjnych (zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych).

Anna Roman

Psycholog, Certyfikowany psychoterapeuta

Jestem psychologiem, certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym (Certyfikat Psychoterapeuty Poznawczo-Behawioralnego Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej nr 950).

Ukończyłam całościowe szkolenie w zakresie terapii schematów, obecnie jestem w trakcie certyfikacji ISST. Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB) oraz International Society of Schema Therapy (ISST)
Ukończyłam psychologię ze specjalnością kliniczną i neuropsychologią na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Uzyskałam dyplom studiów podyplomowych z zakresu geriatrii i opieki długoterminowej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.
Na co dzień pracuje z osobami dorosłymi cierpiącymi na zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju i osobowości. Pomaga osobom doświadczającym różnych trudności życiowych – kłopotów w relacjach z ludźmi, osobami, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, mają problem z samooceną, przeżywają nadmierny stres lub chciałyby lepiej poznać siebie i swoje potrzeby.
W pracy poza klasycznymi technikami poznawczymi i behawioralnymi, pracuję głównie w oparciu o terapię schematu oraz wykorzystuje elementy terapii akceptacji i zaangażowania (ACT)
Stale poszerzam swoją wiedzę poprzez uczestnictwo w warsztatach i szkoleniach. Swoją pracę poddaje regularnej superrewizji w nurcie poznawczo- behawioralnym oraz terapii schematu.

Prywatnie jestem entuzjastką podróży, kawy, wielbicielką slow life.