Wstyd, który boli aż do szpiku kości. Chroniczne cierpienie w świetle terapii schematów

chroniczny wstyd

Wstyd to jedno z najbardziej podstawowych i zarazem bolesnych doświadczeń emocjonalnych człowieka. Pełni ważną funkcję społeczną – sygnalizuje naruszenie norm i sprzyja autorefleksji. Jednak gdy staje się trwałym elementem tożsamości, może prowadzić do głębokiego cierpienia psychicznego. Taki stan określany jest mianem chronicznego wstydu. W przeciwieństwie do chwilowego uczucia zakłopotania, chroniczny wstyd to zinternalizowane przekonanie o własnej „złej” lub „wadliwej” naturze. W niniejszym artykule omówione zostanie to zjawisko w kontekście terapii schematów, podejścia integrującego elementy terapii poznawczo-behawioralnej, psychodynamicznej i teorii przywiązania.

Czym jest chroniczny wstyd?

W psychologii emocji wstyd uznawany jest za emocję samoświadomości, pojawiającą się w sytuacjach, gdy jednostka postrzega siebie jako kogoś, kto zawiódł normy społeczne lub własne standardy. Kluczowe dla odróżnienia wstydu od winy jest to, że wstyd dotyczy ja, a nie konkretnego działania – człowiek nie myśli „zrobiłem coś złego”, lecz „jestem zły”.

Chroniczny wstyd powstaje w wyniku powtarzających się doświadczeń upokorzenia, odrzucenia, porównań społecznych czy emocjonalnego zaniedbania. Dzieci, które były krytykowane, ignorowane lub zawstydzane, mogą rozwinąć przekonanie, że są „niewystarczające”, „wadliwe” lub „niegodne miłości”. To przekonanie przenika do dorosłości, tworząc trwały wzorzec emocjonalno-poznawczy.

Objawy chronicznego wstydu mogą obejmować:

  • silną samokrytykę,
  • unikanie relacji z obawy przed zdemaskowaniem,
  • skłonność do podporządkowania się innym,
  • impulsywne strategie kompensacyjne (np. perfekcjonizm, uzależnienia),
  • epizody depresji i lęku.

Terapia schematów – założenia ogólne

Terapia schematów (Jeffrey Young, 1990) została opracowana w celu leczenia zaburzeń osobowości i głęboko zakorzenionych wzorców funkcjonowania. Opiera się na pojęciu wczesnych nieadaptacyjnych schematów – trwałych struktur poznawczo-emocjonalnych powstałych w dzieciństwie pod wpływem niespełnionych potrzeb emocjonalnych.

W terapii schematów wyróżnia się 18 głównych schematów, zgrupowanych wokół pięciu obszarów potrzeb (np. bezpieczeństwa, autonomii, realistycznych granic). Chroniczny wstyd wiąże się przede wszystkim ze schematem Wadliwości/Wstydu oraz często również z Zależnością, Podporządkowaniem się, Izolacją społeczną i Bezwartościowością.

Terapia schematów integruje:

  • elementy CBT (restrukturyzacja poznawcza),
  • techniki doświadczeniowe (praca z wyobrażeniami),
  • pracę z trybami schematów (modele „części ja” – np. Dziecko Skrzywdzone, Krytyk Wewnętrzny),
  • budowanie relacji terapeutycznej opartej na tzw. ograniczonym rodzicielstwie (limited reparenting).


Schemat Wadliwości/Wstydu – kluczowy mechanizm chronicznego wstydu

Schemat Wadliwości/Wstydu opiera się na przekonaniu, że „jestem zły, niewłaściwy, gorszy”, a inni odrzucą mnie, gdy poznają moje prawdziwe „ja”. Może wynikać z:

  • wychowania w atmosferze krytyki, zawstydzania,
  • emocjonalnego lub fizycznego nadużycia,
  • porównań z rodzeństwem, dewaluacji,
  • braku afirmacji i bezwarunkowej miłości.

Osoba z aktywnym schematem Wadliwości może funkcjonować w trzech głównych strategiach radzenia sobie:

  1. Uległość – wycofanie społeczne, unikanie bliskości, ukrywanie siebie.
  2. Unikanie – ucieczka w zachowania zastępcze (uzależnienia, perfekcjonizm).
  3. Nadmierna kompensacja – prezentowanie fałszywego wizerunku osoby silnej, idealnej, dominującej.

Schemat ten rzadko działa świadomie – często ujawnia się poprzez emocjonalne reakcje w relacjach lub samokrytyczne dialogi wewnętrzne.

Proces terapeutyczny – leczenie chronicznego wstydu w terapii schematów

Diagnoza schematów i trybów

Terapia rozpoczyna się od identyfikacji schematów i mechanizmów obronnych. Narzędzia diagnostyczne, takie jak Young Schema Questionnaire, pomagają zrozumieć, które schematy dominują. W przypadku chronicznego wstydu typowe są:
Schemat Wadliwości/Wstydu,

  • Tryb Dziecka Skrzywdzonego (zranione „wewnętrzne dziecko”),
  • Tryb Krytyka Wewnętrznego (część osobowości atakująca i obwiniająca),
  • Tryb Unikającego (strategia ucieczki od bólu emocjonalnego).

Ograniczone rodzicielstwo i tworzenie bezpiecznej relacji

Kluczowym elementem leczenia chronicznego wstydu jest bezpieczna relacja terapeutyczna. Terapeuta pełni funkcję „dobrego rodzica”, który daje pacjentowi akceptację, empatię i wsparcie. W atmosferze bezwarunkowego przyjęcia pacjent może zacząć ujawniać swoje najbardziej zawstydzające części siebie, co jest niezbędne do przeformułowania schematu.

Techniki doświadczeniowe – praca z wyobrażeniem

Chroniczny wstyd zakorzeniony jest w pamięci emocjonalnej, dlatego same techniki poznawcze są często niewystarczające. Terapia schematów wykorzystuje reskrypty wyobrażeniowe (imagery rescripting) – pacjent wraca wyobrażeniowo do scen z dzieciństwa, które były źródłem wstydu, a terapeuta pomaga mu przeżyć je na nowo z pozycji opiekuńczej postaci (np. dorosłego siebie lub terapeuty), która reaguje empatycznie i chroni przed krzywdą. To pozwala na aktualizację znaczenia tych doświadczeń w pamięci emocjonalnej.

Dialogi schematów i praca z trybami

Pacjent uczy się rozpoznawać, kiedy aktywuje się Tryb Krytyka Wewnętrznego, i przeciwstawia mu się głosem Zdrowego Dorosłego – części, która potrafi być wspierająca, realistyczna i troskliwa. Wzmacnianie trybu Zdrowego Dorosłego jest kluczowe dla długoterminowej zmiany – to on uczy się przejmować kontrolę nad decyzjami i relacjami, zamiast działać z pozycji dziecka czy krytyka.

Budowanie odporności na wstyd

W końcowej fazie terapii pacjent rozwija umiejętności otwartego komunikowania potrzeb, przyjmowania krytyki bez samodegradacji oraz zdrowego wyrażania emocji. Uczy się, że ujawnienie „prawdziwego ja” nie prowadzi do odrzucenia, lecz może sprzyjać bliskości i więzi.

Badania empiryczne i skuteczność terapii schematów

Badania kliniczne potwierdzają skuteczność terapii schematów w leczeniu zaburzeń osobowości (Giesen-Bloo et al., 2006), depresji opornej na leczenie (Renner et al., 2016) oraz zaburzeń związanych ze wstydem, takich jak zaburzenia odżywiania czy uzależnienia (Brockman et al., 2016). W terapii chronicznego wstydu skuteczność wynika z unikalnego połączenia pracy emocjonalnej, poznawczej i relacyjnej.

Chroniczny wstyd – podsumowanie

Chroniczny wstyd to głęboko zakorzeniony i destrukcyjny wzorzec, który może determinować całe życie jednostki – jej relacje, samoocenę, podejmowane decyzje. Terapia schematów oferuje skuteczne narzędzia do rozpoznania i przekształcenia tego schematu. Poprzez pracę z wyobrażeniami, trybami i relacją terapeutyczną możliwe jest uzdrowienie ran z przeszłości i odzyskanie poczucia wartości oraz autentyczności.

psychoterapeuta kraków

Agata Krasucka

Psycholog, Certyfikowany psychoterapeuta

Jestem certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo – behawioralnym (Certyfikat PTTPB nr 970), doktorem nauk humanistycznych w zakresie psychologii, psychologiem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jestem absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego gdzie ukończyłam magisterskie studia psychologiczne ze ścieżkę specjalizacyjną z psychologii klinicznej; tytuł magistra pedagogiki otrzymałam po ukończeniu studiów w Akademii Ignatianum.

Pracę naukową i dydaktyczną kontynuuję w Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie otrzymałam stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii.

Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB)

Czteroletnie studia podyplomowe z zakresu psychoterapii poznawczo – behawioralnej, zgodne ze standardami European Association for Behavioural and Cognitive Psychotherapies, ukończyłam w Centrum Terapeutyczno – Szkoleniowym Ter Cognitiva w Krakowie.

 

Więcej o mnie: https://agatakrasucka.pl/

Kontakt: 574 885 805

Współpraca

Zapraszamy do współpracy psychologów, psychoterapeutów poznawczo – behawioralnych, lub w  trakcie całościowego szkolenia.

Wymagania:

  •  wykształcenie magisterskie (psychologia)
  •  ukończenie lub realizacja rekomendowanego  całościowego szkolenia CBT
  •  mile widziane zainteresowania oraz chęć dalszego rozwoju w zakresie terapii schematów, ACT, DBT

Co oferujemy:

  • wynagrodzenie na poziomie 55-70% stawki godzinowej dla pacjenta
  • współpracę w formie B2B lub umowy zlecenia
  • interwizje koleżeńskie i spotkania zespołu, na których dzielimy się doświadczeniem, przemyśleniami oraz pomysłami
  • dostęp do biblioteki oraz materiałów do pracy z pacjentem
  • możliwość pracy hybrydowej (praca w gabinecie lub online)
  • przystosowane do prowadzenia terapii przytulne gabinety, zaopatrzone w niezbędne akcesoria przydatne podczas terapii
  • w pełni wyposażone pomieszczenie socjalne (napoje, kawa, herbata, przekąski)

Zainteresowanych prosimy o przesłanie CV na adres: kontakt@odczucia.com.pl

Z załączeniem następującej klauzuli:

Niniejszym wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w moim CV do potrzeb realizacji przyszłych procesów rekrutacyjnych (zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych).

Anna Roman

Psycholog, Certyfikowany psychoterapeuta

Jestem psychologiem, certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym (Certyfikat Psychoterapeuty Poznawczo-Behawioralnego Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej nr 950).

Ukończyłam całościowe szkolenie w zakresie terapii schematów, obecnie jestem w trakcie certyfikacji ISST. Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB) oraz International Society of Schema Therapy (ISST)
Ukończyłam psychologię ze specjalnością kliniczną i neuropsychologią na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Uzyskałam dyplom studiów podyplomowych z zakresu geriatrii i opieki długoterminowej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.
Na co dzień pracuje z osobami dorosłymi cierpiącymi na zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju i osobowości. Pomaga osobom doświadczającym różnych trudności życiowych – kłopotów w relacjach z ludźmi, osobami, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, mają problem z samooceną, przeżywają nadmierny stres lub chciałyby lepiej poznać siebie i swoje potrzeby.
W pracy poza klasycznymi technikami poznawczymi i behawioralnymi, pracuję głównie w oparciu o terapię schematu oraz wykorzystuje elementy terapii akceptacji i zaangażowania (ACT)
Stale poszerzam swoją wiedzę poprzez uczestnictwo w warsztatach i szkoleniach. Swoją pracę poddaje regularnej superrewizji w nurcie poznawczo- behawioralnym oraz terapii schematu.

Prywatnie jestem entuzjastką podróży, kawy, wielbicielką slow life.